Jak skompletować dobrą załogę w firmie

Właściwy dobór pracowników w firmie jest jedną z najistotniejszych spraw, od których będzie zależała przyszłość przedsięwzięcia. Miejmy nadzieję, że czasy, kiedy właściciele powstających biznesów chcieli mieć w swojej kadrze długonogie blondynki, nie pytając ich o kwalifikacje i doświadczenie, już są czasami minionymi. Owszem, pracownicy powinni być również wizytówką firmy, ale przede wszystkim fachowcami w swojej dziedzinie, bo to od nich zależy poziom, rozwój i dobrobyt firmy. Dobór właściwych ludzi na poszczególne stanowiska, to nie tylko obejrzenie ich dyplomów i świadectw, ale przede wszystkim stwierdzenie ich fachowości i doświadczenia. Często firmom opłaca się zatrudnić pracowników młodych, z mniejszym doświadczeniem, ale bez naleciałości z kilkudziesięciu lat pracy. Przy pomocy odpowiednich szkoleń, treningów, można ich ‘wychować’ dla potrzeb firmy. Odpowiednia motywacja pozwoli z nich stworzyć bardzo dobry zespół. Nie można również negować kompetencji starszych wiekiem i stażem pracowników – może nie mają kilku dyplomów, ale mają coś znacznie cenniejszego – wytrwałość, cierpliwość, doświadczenie i praktykę w rozwiązywaniu wielu mniej lub bardziej skomplikowanych spraw. A poza tym, nie są pracownikami na tzw. ‘dorobku’, niechętnie zmieniają pracę, związując się z firmą na dobre i złe. Gdy połączymy młodość z dojrzałością, możemy mieć bardzo dobry i kompetentny zespół ludzi.